Manuele therapie

Manuele therapie is een verdieping op de fysiotherapie. Een manueel therapeut heeft na de opleiding tot fysiotherapeut nog een masteropleiding manuele therapie gevolgd. In die opleiding wordt dieper ingegaan op alle gewrichten en spieren in het lichaam. Manueel therapeuten leren ook allerlei extra vaardigheden en oefeningen die ervoor zorgen dat het lichaam sneller kan herstellen.

Een manueel therapeut is expert op het gebied van complexe klachten, bijvoorbeeld als je last hebt van rugklachten met uitstraling naar je been. Of wanneer je niet alleen last hebt van je pols maar ook van je elleboog. Manueel therapeuten weten precies hoe je gewrichten en spieren zo kunt beïnvloeden dat de klachten afnemen. Ook kunnen zij, dankzij hun grote kennis over het lichaam, achterhalen waarom klachten aanwezig blijven en hoe ze zijn ontstaan.

Het doel van manuele therapie is: Ervoor zorgen dat je gewrichten beter gaan bewegen, waardoor je zo natuurlijk mogelijk kan blijven bewegen.

Tijdens de behandeling bekijkt de manueel therapeut het lichaam als één geheel. Daar wordt mee bedoeld, dat de oorzaak van de pijn die jij ervaart misschien wel op een hele andere plek in het lichaam zit dan de plek waar jij pijn ervaart. Tijdens de behandeling wordt een aantal specifieke technieken toegepast om de gewrichten beter te laten functioneren en de houding en beweging te verbeteren. Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms beweegt de manueel therapeut de gewrichten wat sneller. Daarbij hoor je soms een knappend of krakend geluid, wat overigens niet pijnlijk is. De effecten zijn vaak direct merkbaar waarbij je een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van de pijn ervaart. Je merkt het effect van de behandeling vaak direct, omdat je nadien meer bewegingsvrijheid en minder pijn hebt. Het kan ook voorkomen dat gewrichten, al dan niet van de wervelkolom, een te grote bewegelijkheid hebben. Dit kan resulteren in instabiliteit met klachten als pijn en uitstraling tot gevolg. In dit geval geeft de manueel therapeut trainingsadviezen waarmee jij jouw spieren stabieler kunt maken.

Om dit effect in stand te houden, krijg je van de manueel therapeut uitleg, instructies en oefeningen. Daarmee verklein je de kans dat de klachten weer toenemen na de behandeling