Orofaciale therapie

Orofaciale fysiotherapie is een onderdeel van fysiotherapie dat zich richt op het behandelen van kaakklachten met relaties naar het hoofd, hals en nek gebied.

De orofaciaal fysiotherapeut helpt bij problemen met de spieren en gewrichten in het hoofd of halsgebied en kauwstelsel. Hierbij kan hoofdpijn en kaakpijn ontstaan. De klachten kunnen tinnitus klachten verergeren. Er kunnen problemen ontstaan aan het gebit door klemmen en knarsen.

De orofaciaal fysiotherapeut geeft informatie over hoe het kauwstelsel werkt en adviseert hoe je het kauwstelsel op de juiste manier kunt gebruiken. Hij helpt om gewoontes af te leren die het kauwstelsel overbelasten, zoals het klemmen van de kiezen, tongpersen en tandenknarsen.

Door de fysiotherapeut wordt gedegen onderzoek gedaan naar functiestoornissen in de nek en kaakgewrichten. Ook het opsporen van myofasciale triggerpoints hoort hierbij. Voor deze klachten worden specifieke oefeningen en behandelingen ingezet. De orofaciaal fysiotherapeut gebruikt manuele technieken zoals mobiliseren en masseren in het hoofd- en halsgebied en de nek/schouders. Hierbij kan dryneedling in triggerpoints, spierknopen, gedaan worden voor het minimaliseren van pijnklachten van deze triggerpoints.

We weten dat een combinatie behandeling van manueel therapie, dryneedling, oefeningen en houdingsadviezen een effectieve behandeling kan zijn voor kaak-gerelateerde pijnklachten in het hoofd-hals gebied.

De orofaciale fysiotherapie wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering.